De lessen van corona
Investeren in de gezondheid, de ontwikkeling en het werkplezier van je medewerkers is belangrijk. Zij zijn immers de motor van je organisatie. Als Gids in Inkomen & Zekerheid denken we daar graag met je over mee. Zeker nu we weer naar kantoor mogen en veel werkgevers nog bezig zijn met het inrichten van hybride werken. Daarom geven je in deze blog tips om hier goed mee om te gaan. Een goede balans tussen werken op kantoor en thuiswerken, levert namelijk zowel de werkgever als de medewerker veel voordelen op.

Locatie-onafhankelijk werken
Hybride werken betekent locatie-onafhankelijk werken. Een medewerker die hybride werkt, kiest zelf om op kantoor of thuis te werken. In sommige gevallen is de medewerker zelfs zo vrij, dat het helemaal niet uitmaakt op welke locatie hij zich bevindt. In dat geval kan de medewerker op kantoor, thuis, de bibliotheek of zelfs in een koffiezaakje aan de slag gaan. Hybride werken biedt medewerkers dus meer vrijheid. Als werkgever moet je er wel op kunnen vertrouwen dat dit goed verloopt. Bespreek daarom dus goed wat de verwachtingen van elkaar zijn. Zo voorkom je onduidelijkheid of onbegrip.

Hybride werken heeft veel voordelen

  • Werk- privébalans verbetert: medewerkers die zelf bepalen waar ze werken. Dit maakt het combineren werk en privé vaak makkelijker. De kinderen zelf uit school halen of ’s avonds sporten? Door hybride werken maak je het medewerkers makkelijker om dit te regelen.

  • Hogere productiviteit: thuiswerken is voor velen goed voor hun productiviteit. Sommige mensen zijn op kantoor sneller afgeleid dan thuis. Denk aan vragen van collega’s, geluiden op kantoor of gesprekken met collega’s. Voor hen kan het fijner zijn om in alle rust thuis te werken.

  • Meer werkgeluk: medewerkers ervaren meer keuzevrijheid dankzij hybride werken. En dat zorgt voor meer werkgeluk. Het vertrouwen dat je je medewerkers geeft, creëert meer verantwoordelijkheidsgevoel en bevlogenheid. Meer plezier in de werkzaamheden dus!

  • Minder reistijd: dagelijks heen en weer reizen van kantoor naar huis is niet meer nodig. Geen lange files of treinvertragingen. Dit levert meer rust en vrije tijd op!

Deze voordelen van hybride werken dragen bij aan de vitaliteit van je medewerkers.

6 tips om hybride werken te laten slagen

Tip 1. Geef je medewerkers de keuze
Geef je medewerkers zelf de keuze om thuis of op kantoor te werken. Iedereen werkt namelijk anders. Sommige mensen werken het liefst zo vaak mogelijk thuis en anderen werken liever grotendeels op kantoor. Vraag het aan je medewerker. Zo kun je rekening houden met ieders persoonlijke voorkeur.

Tip 2. Maak afspraken
Hybride werken vraagt om de nodige eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers. Maak duidelijke afspraken met elkaar. Hoe zit het bijvoorbeeld met de werktijden? Wil e medewerkers op vaste tijden werken of is het belangrijker dat het werk op tijd af is? Probeer op tafel te krijgen wat er speelt binnen uw organisatie.

Tip 3. Een goede thuiswerkplek
Op kantoor beschikken werknemers als het goed is over alle voorzieningen om in een ergonomische houding te werken. Maak je de overstap naar hybride werken? Investeer dan ook in de thuiswerkplekken van werknemers. Denk bijvoorbeeld aan een vast budget voor werkplekverbetering. Hiermee voorkom je lichamelijke klachten bij medewerkers en onnodig verzuim.

Tip 4. Sociaal contact is belangrijk
Voldoende sociaal contact tussen werknemers is heel belangrijk. Bied werknemers dan ook de mogelijkheid om hier tijd voor vrij te maken. Door hybride werken zijn spontane ontmoetingen namelijk minder vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld aan wekelijkse lunchafspraken, wekelijkse seminars, borrels of teamuitjes. Goed voor de teamsfeer en natuurlijk hartstikke gezellig!

Tip 5. Zorg voor een goede werk- privébalans
Hybride werken biedt veel mogelijkheden voor een gezondere werk- privébalans. Toch vinden sommige werknemers het juist lastig om hiermee om te gaan. Denk aan onnodig overwerken, minder bewegen of ze missen sociaal contact. Geef werknemers de ruimte om privé en werk gescheiden te houden. Biedt bijvoorbeeld trainingen aan of deel learnings en ervaringen met elkaar. Zo voorkom je door (werk)stress overspannen medewerkers.

Tip 6. Stimuleer dagelijks bewegen
Voldoende bewegen is belangrijk voor de vitaliteit van medewerkers. Stimuleer eens een wandelend overleg of moedig je medewerkers aan met een activity tracker om nog een stapje extra te zetten.

Meer weten over dit onderwerp?
Bekijk het rondetafelgesprek over vitaliteit. Onze specialist Lisette Niemeijer ging met Tinka Van Vuuren, senior consultant bij Loyalis en Bijzonder hoogleraar Vitaliteitsmanagement, het gesprek aan met een aantal gasten. Je leest ook meer over dit onderwerp in ons whitepaper 'Wat betekent hybride werken voor de vitaliteit van medewerkers?’