Wat is werkgeluk eigenlijk?
Je hoort de term steeds vaker voorbijkomen: werkgeluk. Maar wat is het eigenlijk? Werkgeluk is simpel gezegd het plezier dat je ervaart tijdens het werk en de energie die je hiervan krijgt. Het is een gevoel veroorzaakt door positieve emoties, beleefd in het hier en nu en is continue in beweging. Net als medewerker zelf. Je start in een bepaalde functie en maakt gedurende je dienstverband bij de organisatie verschillende stappen. Werkgeluk is meer dan alleen een stemming. Het is het algemene gevoel van tevredenheid en zingeving dat mensen vinden binnen hun functie in een organisatie.
Waarom is werkgeluk op de werkvloer zo belangrijk?
Josje: ‘’We bevinden ons in een vergrijzende samenleving, moeten met steeds minder mensen meer werk doen en daarnaast zijn we ook nog eens dag en nacht online bereikbaar via verschillende apps. Daardoor staan we continue ‘aan’ en ontstaan al gauw burn-out klachten.
Uit wetenschappelijk onderzoek van het CBS en TNO* is gebleken dat het aantal burn-outs de afgelopen 20 jaar zelfs is verdubbeld. Dat is dan ook niet zo vreemd. Mensen melden zich vaker ziek of kiezen voor ander werk. Vooral medewerkers die aandacht besteden aan hun eigen werkgeluk, zitten beter in hun vel en zijn positiever. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn om een positieve cultuur te hebben binnen de organisatie. Dat werkt alleen maar aanstekelijk.‘’
Hoe zorg je voor meer werkgeluk?
Hoe verbeter je als medewerker je werkgeluk? Hieronder vind je 7 tips van Josje waar je vandaag nog mee aan de slag kunt gaan.
Tip 1. Geef regelmatig complimentjes aan je collega’s
‘’Tijdens coachgesprekken krijg ik vaak te horen dat mensen elkaar alleen feedback geven als iets fout gaat of beter kan. Wees je hiervan bewust en geef eens wat vaker complimentjes aan je collega’s. Door regelmatig anderen een complimentje te geven, voel je jezelf ook eek stuk positiever. Bovendien ervaren anderen jou als een fijne collega en dat bevordert weer een goede werksfeer. Een win-win situatie, dus spreek het vooral uit!’’
Tip 2. Kies voor prikkelvrije uren
‘’Neem regelmatig bewust rust, en dan bedoel ik echt prikkelvrije uren. Social detoxing is een hype op dit moment. Het brein is namelijk oeroud en kan eigenlijk niet met al die prikkels omgaan. Dus als wij gaan Netflixen, zijn dat nog steeds visuele en auditieve signalen. Ook als we op onze telefoon bezig zijn, blijft ons brein aan het werk. Als je brein prikkelvrij is, door bijvoorbeeld een boek te lezen of te gaan wandelen, kun je jouw batterij oftewel je brein, letterlijk pas weer opladen.’’
Tip 3. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling
‘’Niet iedereen is even ambitieus, maar stagnatie in je loopbaan kan verlammend werken. Persoonlijke ontwikkeling is essentieel voor je werkgeluk. Zorg ervoor dat je op de werkvloer steeds weer uitdagingen vindt en nieuwe dingen leert, zodat je jezelf blijft prikkelen. Zo kun je beter worden in je werk of je werk op een leukere manier uitvoeren. Een nieuwe functieomschrijving, een cursus, een ander takenpakket; ze houden je gemotiveerd en geven extra werkgeluk. Laat je werkgever weten dat je toe bent aan iets anders.’’
Tip 4. Zorg voor een gezonde levensstijl
‘’Zorg ervoor dat je iedere dag 30 minuten aan beweging doet. Heel cliché, maar deze tip geef ik altijd. Dat is namelijk de enige manier om alle vier je gelukshormonen tegelijk te activeren in je lichaam. Uit onderzoek* is ook bewezen dat hoe vroeger je op de dag sport, hoe langer die gelukshormonen actief blijven en hoe beter je met tegenstand en stress door de dag heen kunt omgaan. Dus mensen die in de ochtend sporten, lijken al veel weerbaarder en positiever met bepaalde situaties om te gaan, dan mensen die dat niet doen. Ik ben dus grote voorstander van in de ochtend gaan wandelen, stofzuigen, maakt niet uit wat, zolang je hartslag maar een beetje verhoogt.’’
Tip 5. Ga op zoek naar een werkmaatje
‘’Uit onderzoek van Tilburg University is gebleken dat het hebben van een werkmaatje veel voordelen kan hebben als het gaat om werkgeluk. Met welke collega kun jij het goed vinden? Check bij elkaar (twee)wekelijks even in, om te bespreken hoe het met elkaar gaat. Stel elkaar vragen zoals bijvoorbeeld: ‘Je zat even niet zo lekker: Hoe voel je je nu? Ben je nog gaan sporten of wat eerder gestopt met werken?’ Samen ben je zo verantwoordelijk voor elkaars werkgeluk. Mensen die dit regelmatig samen doen, melden zich minder vaak ziek en zijn veel gelukkiger.’’
Tip 6. Focus je op dingen waar je geluk uithaalt
‘’Haal je eventjes geen voldoening uit je werk-gerelateerde taken? Maar heb je wel fijne collega’s? Richt je dan op dat waar je wél gelukkig van wordt. Je werk kan niet altijd even leuk zijn. Zolang je taken je niet direct ongelukkig maken, hoeft dat absoluut geen issue te zijn. Focus je dus op de dingen waar je wel geluk van ervaart, zoals de relatie met je collega’s. Of de uitdaging die je voor jezelf vindt in het ontwikkelen van vaardigheden door trainingen te volgen.’’
Tip 7. Stel concrete doelen voor jezelf
‘’Als laatste tip voor de lange termijn: denk eens na over wat je doelen zijn en maak deze concreet en klein. Bijvoorbeeld: ‘Deze maand ga ik minder vaak ja zeggen op kantoor, door dit al eens één keer per week te doen’. Dat geeft je gelijk weer een confidence boost!’’
Over Josje
Josje Smeets is gelukspsycholoog en jarenlang verbonden als docent aan Maastricht University. Josje deelt haar passie over positieve psychologie en neuropsychologie op inspirerende en laagdrempelige wijze. Tijdens haar interactieve en energieke lezingen leert Josje haar publiek dat (werk)geluk deels maakbaar is en laat haar publiek aan den lijve ondervinden hoe.
*Onderzoek van CBS en TNO uit 2018, Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden
* Biddle SJH, Mutrie N, Gorely T. (2015 World Health Organization. (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance. Geneva: WHO Ooms, L., Dool, R. van den, & Elling, A. (2020). Psychische gezondheid, bewegen en sport: de rol van bewegen en sport voor mensen met (ernstige) psychische klachten, factsheet 2020/9. Utrecht: Mulier Instituut.