Heb je een vraag of zoek je informatie? Neem contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers staan klaar om je verder te helpen en je vragen te beantwoorden. Snel een antwoord nodig? Kijk bij de vragen en antwoorden. Ook in je persoonlijke portaal, MijnLoyalis, vind je informatie over je verzekering en kun je zelf snel en veilig je gegevens inzien, doorgeven en wijzigingen. Of gebruik hiervoor een wijzigingsformulier.
In MijnLoyalis kun je je gegevens inzien en zelf wijzigen. Snel en veilig. Lees meer op loyalis.nl/gemak. Of kijk hieronder voor handige links en belangrijke documenten.
Een ziekte- of herstelmelding aan ons doorgeven? Of wil je meer weten over de aanvraag of betaling van onze uitkering? Deze informatie vind je snel via de onderstaande links.
Een e-mail- of woonadreswijziging geef je, snel en veilig, aan ons door via MijnLoyalis*. Nog geen account? Volg deze stappen.
*Je kunt ook via dit contactformulier een adreswijziging doorgeven. (Vul bij ‘Adresgegevens’ eerst je oude gegevens in en bij 'Vraag’ je nieuwe gegevens.) Of per post naar antwoordnummer 4041, 6400 VC Heerlen. Het is niet mogelijk om telefonisch een (e-mail)adreswijziging aan ons door te geven.
We vinden je privacy belangrijk. Stuur daarom altijd je gegevens en documenten - voor het afsluiten van een verzekering of het aanvragen van een uitkering - beveiligd naar ons. Dit kan digitaal via onze filedrop, per post of MijnLoyalis. Het is belangrijk dat je gegevens bij de juiste behandelaar terecht komen. Hiervoor maken we bij onderstaand verzendproces onderscheid in reguliere en medische gegevens.
Volg de onderstaande instructie als je je gegevens wilt verzenden naar ons via filedrop of post. Zo ben je er zeker van dat ze op de juiste plek terecht komen.
Reguliere gegevens aanleveren
Gebruik voor het digitaal aanleveren van reguliere gegevens deze beveiligde filedrop.
Liever verzenden per post? Dat kan naar dit adres:
Loyalis
Antwoordnummer 4041
6400 VC Heerlen
Medische gegevens aanleveren
Gebruik voor het digitaal aanleveren van medische gegevens deze beveiligde filedrop.
Liever verzenden per post? Dat kan naar dit adres:
Loyalis
t.a.v. medische dienst
Antwoordnummer 4049
6400 VC Heerlen
Helpdesk Vervoer gegevens aanleveren
Medewerkers van vervoersaanbieders (NS, Prorail, DEKRA Rail, Rail & OV, Streekvervoer en Railinfrastructuur) gebruiken voor het digitaal aanleveren van gegevens deze beveiligde filedrop.
Liever verzenden per post? Dat kan naar dit adres:
Loyalis Verzekeringen
Antwoordnummer 4041
6400 VC Heerlen
We berekenen je premie volgens de regels van de Belastingdienst. Hierbij bestaan 2 situaties:
Je werkgever houdt je premie in op je (bruto)salaris
Dan is er al rekening gehouden met arbeidsvoorwaarden zoals een eindejaarsuitkering of auto van de zaak. Je betaalt per maand een netto premiebedrag en hebt hierdoor direct fiscaal voordeel. In deze situatie kun je je premie niet meer opgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte.
Loyalis incasseert je premie via je bankrekening
Dan is er nog geen rekening gehouden met arbeidsvoorwaarden, want die kennen wij niet. Je betaalt per maand een bruto premiebedrag en hebt dus nog geen fiscaal voordeel gehad. In deze situatie kun je je premie voor fiscaal voordeel opgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte.
Dit afhankelijk van een van deze situaties:
Incasseert je werkgever de premie via je brutosalaris (direct fiscaal voordeel)?
Dan is er al rekening gehouden met arbeidsvoorwaarden zoals een eindejaarsuitkering of auto van de zaak. Je betaalt een netto maandbedrag en hebt dus direct fiscaal voordeel. De premie kun je niet meer (achteraf) nogmaals aftrekken van je aangifte inkomstenbelasting.
Incasseert Loyalis de premie via je bankrekening?
Dan is er nog geen rekening gehouden met arbeidsvoorwaarden, want die kennen we niet. Je betaalt een bruto maandbedrag en kunt de premie achteraf aftrekken van je inkomstenbelasting.
Wil je je bestaande AOV-dekking wijzigen?
Ben je al bij ons verzekerd tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid? Dat is mooi, maar past je dekking nog bij je situatie? Misschien wil je nu meer zekerheid? Voor maar enkele euro's extra per maand breid je je dekking uit. Ga naar de pagina van je werkgever en kies de dekking die je nog niet hebt. Dit zijn je keuzes:
*Als je alleen een dekking hebt voor gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en je raakt volledig arbeidsongeschikt, dan keren we niet uit. En andersom. Met de dekking Compleet ben je verzekerd in beide gevallen; bij zowel gedeeltelijke als volledige arbeidsongeschiktheid.
Heb je een andere vraag? Kijk of hier staat wat je zoekt:
Heb je een nieuwe werkgever? Laat het ons weten. Mogelijk kun je je huidige arbeidsongeschiktheidsverzekering meenemen naar je nieuwe werkgever. Je kunt je werkgever wijzigen in je persoonlijke omgeving MijnLoyalis. Snel en veilig. Nog geen account? Volg de stappen. Je hebt het zo geregeld.
Je kunt deze wijziging ook aan ons doorgeven via het formulier 'Wijzig je werkgever'. Zorg ervoor dat je alle gegevens invult, dan kunnen we je verzoek goed verwerken.
We hebben de polisvoorwaarden van al onze producten op 1 pagina gecentraliseerd. Ook vind je er de verzekeringskaarten. Niet gevonden wat je zoekt of heb je vragen? Neem contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.
We hebben de verzekeringskaarten van al onze producten op 1 pagina gecentraliseerd. Ook vind je er de polisvoorwaarden. Niet gevonden wat je zoekt of heb je vragen? Neem contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.
Werk je in de sector Onderwijs binnen PO, VO of HBO? Dan heb je bij werkloosheid mogelijk recht op een bovenwettelijke Aansluitende Uitkering (ASU). Raak je in die situatie ook arbeidsongeschiktheid, dan heb je geen recht op een wettelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA). De ASU-verzekering van Loyalis vult in geval van arbeidsongeschiktheid tijdens de de bovenwettelijke ASU je inkomen aan. Je ex-werkgever heeft deze verzekering collectief afgesloten voor jou en je collega’s en betaalt hiervoor ook de premie. Je behoudt dan bij werkloosheid én arbeidsongeschiktheid langdurig een stabiel inkomen. Onze ASU-verzekering kun je als medewerker niet zelf afsluiten. Het is een cao-regeling binnen VO, PO of HBO.
Betaal je zelf via je bankrekening de premie aan Loyalis?
Dan geef je een gewijzigd salaris of parttimepercentage* zelf door via MijnLoyalis. Snel en veilig. Nog geen account? Volg deze stappen.
Houdt je werkgever je premie automatisch in op je salaris?
Dan hoef je een gewijzigd salaris of parttimepercentage* niet zelf aan ons door te geven. Dit regelt je werkgever.
*Als je salaris of parttimepercentage wijzigt, wijzigt ook je verzekerde jaarinkomen en premie. De hoogte van je premie is namelijk inkomensafhankelijk.
Onze klanten (werkgevers) hebben op onze website een eigen AOV-pagina. Hierop staat wat er voor medewerkers is geregeld bij arbeidsongeschiktheid. Je vindt er informatie over de afgesloten dekking, kosten, vragen en antwoorden en een aanmeldoptie voor ons AOV webinar.
Je kunt aan onze klantenservice of je eigen werkgever vragen of er bij Loyalis een AOV-contract is afgesloten voor de medewerkers.
AOV is de afkorting voor arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze verzekering vult heel voordelig het inkomen van arbeidsongeschikte werknemers aan tot minimaal 70% van het verzekerde inkomen tot de AOW-leeftijd. Deze verzekering sluit naadloos aan op wat er al voor je is geregeld door de overheid (WIA), in je cao en via je pensioenregeling. Zo betaal je nooit te veel, maar kun je wel altijd rekenen op een goed inkomen.
Je kunt je wel bij ons verzekeren als je in loondienst werkt. Ook met (voormalige) Wajong-status of als je onder de Participatiewet valt en aanspraak maakt op een WIA-uitkering van UWV. En ook als je in het buitenland woont en aanspraak maakt op een WIA-uitkering.
Ontvang je al een WIA-uitkering? Dan kun je je alleen bij ons verzekeren voor een toename van de arbeidsongeschiktheid door een andere oorzaak dan de ziekte/aandoening waarvoor je nu arbeidsongeschikt bent verklaard.
Je kunt je niet bij ons verzekeren als:
Iedereen die voor een werkgever werkt, ziek wordt en na 2 jaar ziekte ten minste 35% arbeidsongeschikt is, heeft inderdaad recht op WIA-uitkering. WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt en volgens de normen van uitkeringsinstantie UWV weinig of niets verdient, daalt je inkomen drastisch. Na verloop van tijd houd je mogelijk een (gezins)inkomen over onder bijstandsniveau. Dankzij de arbeidsongeschiktheidsverzekering van Loyalis ontvang je een aanvulling tot minimaal 70% van je verzekerd inkomen. En als je ook bent verzekerd voor volledige arbeidsongeschiktheid, dan krijg je, bij 80% of meer arbeidsongeschiktheid, een aanvulling van 10% van je verzekerd inkomen bovenop de WIA en/of arbeidsongeschiktheidspensioen.
Bestaande arbeidsongeschiktheid is uitgesloten van onze verzekering. Je kunt je wel verzekeren voor toename van de arbeidsongeschiktheid op grond van een andere oorzaak, maar de ziekte (oorzaak) waardoor je nu arbeidsongeschikt bent, is uitgesloten van de dekking. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid kun je je dus wel verzekeren, maar alleen voor toename van de arbeidsongeschiktheid door een andere oorzaak.
Partners kunnen zich individueel bij Loyalis verzekeren, mits ze in loondienst werken. Ga naar AOV Algemeen voor meer info.
Je kunt als medewerker tot een bepaalde leeftijd onze arbeidsongeschiktheidsverzekering aanvragen. Voor zowel de dekking bij gedeeltelijke (35-80%) als bij volledige arbeidsongeschiktheid (80-100%) is deze leeftijd: 3 jaar voorafgaand aan de AOW-leeftijd.
Onze verzekering is afgestemd op de AOW-leeftijd. Je hoeft 2 jaar voorafgaand aan je AOW-leeftijd geen premie meer te betalen. Dit geldt zowel voor de dekking bij gedeeltelijke (35-80%) als volledige (80-100%) arbeidsongeschiktheid. Uiteraard blijf je ook dan optimaal verzekerd.
Dit is je jaarinkomen op 1 januari van het jaar voordat je wordt ontslagen of herplaatst vanwege arbeidsongeschiktheid. Stel dat je in 2025 wordt ontslagen. Je verzekerd inkomen is dan het salaris per januari 2024.
Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons aanvraagt, stellen we je mogelijk enkele gezondheidsvragen. Inzicht in je gezondheid helpt ons het risico dat we verzekeren goed in te schatten. Daarom kunnen we je vragen een gezondheidsverklaring in te vullen. Als we - na ontvangst van de ingevulde gezondheidsverklaring - extra informatie over je gezondheid nodig hebben, dan kan het iets langer duren voordat de verzekering ingaat. We vragen je begrip hiervoor.
Heeft je werkgever een collectieve AOV-overeenkomst met Loyalis? Dan stellen we je bij aanvang geen gezondheidsvragen. Jij en je collega's zijn op de ingangsdatum van de AOV-overeenkomst - of op de datum van indiensttreding - automatisch collectief verzekerd, tenzij je afziet van deelname door een afstandsverklaring in te leveren bij je werkgever.
Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons aanvraagt, stellen we mogelijk gezondheidsvragen. Inzicht in je gezondheid helpt ons het risico dat we verzekeren goed in te schatten. Mochten we meer informatie nodig hebben over je gezondheid, dan kan het wat langer duren voordat de verzekering ingaat. We vragen om je begrip. We vertellen je hieronder meer over hoe onze medische check werkt en wat we van jou verwachten.
Gezondheidsverklaring
Mocht het nodig zijn, dan vraagt onze medisch adviseur medische gegevens bij je op. Je ontvangt dan een gezondheidsverklaring. Op deze gezondheidsverklaring vul je jouw persoonlijke en medische informatie in. Voor de gezondheidsverklaring volgen we het format van het Verbond van Verzekeraars.
Eventueel vragen we extra gegevens op bij je arts
Soms heeft de medisch adviseur extra informatie nodig. Uit de gezondheidsverklaring blijkt of hiertoe reden is. Bijvoorbeeld van je arts. Je arts mag deze informatie geven aan de medisch adviseur, maar alléén als je daarvoor toestemming geeft. Vragen we gegevens op bij je arts? Dan kan het een aantal weken duren voordat we je aanvraag verder kunnen afhandelen. Dit hangt af van hoe snel je huisarts of specialist reageert. Naar aanleiding van jouw verzekeringsaanvraag kunnen we aanvullende gezondheidsvragen sturen per e-mail.
Invloed op de verzekering
Met de informatie uit je gezondheidsverklaring en eventuele extra onderzoeken, brengt de medisch adviseur een advies uit.
Optie 1: je hebt geen verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid
Zonder verhoogd risico ontvang je binnen 10 werkdagen van ons je polis. Daarop staat ook de ingangsdatum van je verzekering. Vanaf dat moment ben je verzekerd en betaal je premie.
Optie 2: je hebt wel een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid
Bij een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid voegen we extra voorwaarden toe aan de verzekering. Dit noemen we clausules en/of wachttermijn. Word je arbeidsongeschikt naar aanleiding van een ziekte of aandoening die door middel van een clausule is uitgesloten van de verzekering, dan heb je geen recht op een uitkering. Tijdens het acceptatieproces van de arbeidsongeschiktheidsverzekering ben je al verzekerd voor arbeidsongeschiktheid die veroorzaakt wordt door een ongeval. Lees meer over de tijdelijke ongevallendekking AOV. Je verzekering start op de ingangsdatum die op je polisblad vermeld staat.
Heb je een vast of tijdelijk dienstverband en loopt er bij je werkgever een speciale actie in samenwerking met Loyalis? Dan kun je in de actieperiode de arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons afsluiten zonder medische check*. Dat betekent dat we je dan geen gezondheidsvragen stellen. Een uniek en tijdelijk aanbod, want zo voorkom je eventuele medische uitsluitingen (bijzondere bepalingen) op je polis. Bovendien verloopt het aanvraagproces dan nog sneller.
*Waarom we je normaal wel gezondheidsvragen stellen bij de aanvraag van onze verzekering? Inzicht in je gezondheid helpt ons het risico dat we verzekeren goed in te schatten. Lees meer over de medische check.
Heb je eerder gekozen voor één dekking? Je kunt je verzekering tijdens een “actieperiode zonder gezondheidscheck” uitbreiden naar de complete verzekering. Kies dan de gewenste dekking op de website. De dekking waarvoor je al verzekerd bent, hoef je niet nogmaals te selecteren. Geldt er voor je bestaande dekking een bijzondere bepaling? Dan blijft deze van kracht. Voor de dekking waar je de verzekering mee uitbreidt, geldt de bijzondere bepaling niet.
Het is niet mogelijk om een bestaande polis met een bijzondere bepaling om te zetten naar een polis zonder bijzondere bepaling. Om de AOV te kunnen aanvragen zonder gezondheidsvragen, mag er de laatste 6 maanden geen AOV bij ons zijn afgesloten. Als je jouw huidige verzekering beëindigt en binnen 6 maanden weer opnieuw aanvraagt, blijven voor jou de bijzondere bepalingen gelden. Bij een nieuwe aanmelding later dan 6 maanden volgt een nieuw medisch traject met mogelijk extra uitsluitingen als gevolg (naast de reeds geldende bijzondere bepalingen).
Ja, je ontvangt in het begin van ieder jaar een jaaropgave met de betaalde uitkeringen over het voorgaande jaar.
Nee, je ontvangt van ons geen jaaropgave met de betaalde premie. We zijn wel verplicht je betaalde premie jaarlijks door te geven aan de Belastingdienst. Deze vind je dan ook terug in de door de Belastingdienst ‘vooraf ingevulde aangifte’.
Onze klantenservice staat voor je klaar
Onze medewerkers zijn er voor je. We zijn daarom goed bereikbaar: je kunt ons bellen, mailen of een brief per post sturen. We zijn bereikbaar van 8 uur tot 17.30 uur. De contactgegevens staan bovenaan deze pagina. Om je snel op weg te helpen, vragen we je om je klantnummer bij de hand te houden.
Wachttijden bij drukte | terugbelverzoek mogelijk
Als je ons belt, spreek je normaal binnen circa 1 minuut een medewerker. Helaas is het soms iets drukker, dan kan het voorkomen dat je iets langer moet wachten om een medewerker aan de lijn te krijgen. We streven ernaar om de wachttijd niet langer te laten zijn dan 5 minuten.
Is het onverwacht druk? Dan kun je ook een terugbelafspraak maken. Wij bellen je dan op een voor jou geschikt moment terug. Zo helpen we elkaar!
Doorverbinden bij specialistische informatie
Onze medewerkers kunnen de meeste vragen direct beantwoorden. Lukt dit niet? Geen probleem. Dan verbindt onze medewerker je direct door met een van onze specialisten. Je kunt er daardoor op rekenen dat wij jou zo snel mogelijk de gewenste informatie geven.
Onze uiterlijke reactietermijn
Heb je vragen of een verzoek? Wij proberen zo snel mogelijk op je vraag of verzoek te reageren. Je kunt binnen 8 tot 10 werkdagen een reactie verwachten. Als we je vraag niet binnen de reactietermijn kunnen beantwoorden, informeren wij je over de voortgang. We geven dan aan wanneer we je kunnen voorzien van een antwoord.
Heb je een uitkering aangevraagd? Of heb je vragen over je lopende uitkering?
Dan is de reactietermijn momenteel langer dan 10 werkdagen. Wij proberen je aanvraag of verzoek natuurlijk zo snel mogelijk af te handelen. Om je uitkeringsaanvraag te kunnen beoordelen hebben wij gegevens en documenten nodig. Stuur alvast de benodigde stukken voor de aanvraag van je uitkering in. We kunnen je aanvraag zo sneller afhandelen. Lees hier wat we van je nodig hebben.
Indexatie en mijn uitkering
Je uitkering uit de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is gebaseerd op je verzekerd inkomen. Jaarlijks stellen we per 1 januari vast of we dit verzekerd inkomen kunnen verhogen. Dit noemen we indexeren. Er kan sprake zijn van een indexatie op basis van een vast afgesproken percentage (vaste indexatie) of een percentage dat jaarlijks wordt vastgesteld. Op je polis en/of in de polisvoorwaarden lees je hoe je verzekerd inkomen geïndexeerd wordt.
Hoe stelt a.s.r. jaarlijks de indexatie op basis van het beleggingsresultaat vast?
Loyalis is een merk van a.s.r. Jaarlijks stelt a.s.r. vast of er sprake is van indexatie op basis van het beleggingsresultaat. Het beleggingsresultaat wordt bepaald op basis van het beleggingsbeleid bij Loyalis. Hiervoor is een specifiek afgestemde beleggingsmix samengesteld.
Het indexatiepercentage is per 1 januari 2025 vastgesteld op 1,20%.
Krijg ik automatisch bericht over de indexatie van mijn uitkering?
Ja, je ontvangt van ons een bericht dat is afgestemd op jouw situatie. De meeste klanten worden in maart geïnformeerd.
Vorig jaar heeft Loyalis uit coulance geen rekening gehouden met verhogingen van andere inkomsten. Wat doen jullie dit jaar?
Ook dit jaar houden we uit coulance geen rekening met de verhoging van de uitkeringen van UWV en uw pensioenfonds.
Wat is het U-rendement?
Het U-rendement is een rendementsmaatstaf waarvan de hoogte is gebaseerd op de opbrengst van alle staatsleningen die voldoen aan een aantal specifieke criteria. Het U-rendement is van toepassing op verzekerden met een WAO-uitkering. Je leest op je polis of je verzekerd inkomen wordt geïndexeerd op basis van het U-rendement. Je verzekerd inkomen wordt verhoogd als het U-rendement hoger is dan 4,5%. In 2024 was het U-rendement 2,60%.
Blijft mijn netto uitkering ook gelijk?
Nee, ieder jaar wijzigen de belastingtarieven. Dit zorgt ervoor dat je netto-uitkering jaarlijks kan wijzigen. Kijk op belastingdienst.nl voor de actuele belastingschijven en tarieven.
Welke wijzigingen moet ik doorgeven?
Wijzigt je arbeidsongeschiktheidspercentage, dienstverband of je inkomen gedurende het jaar? Geef dit dan tijdig aan ons door, want dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van je uitkering. Stuur ons (beveiligd) een kopie van het document waaruit deze wijziging blijkt.
Wanneer wordt mijn uitkering weer opnieuw vastgesteld?
De uitkering wordt, naast het moment van indexeren, ook opnieuw vastgesteld als er sprake is van een wijziging in de mate van arbeidsongeschiktheid en/of een wijziging van het inkomen door wijziging dienstverband.
Wat gebeurt er met mijn uitkering van Loyalis als mijn inkomen wijzigt?
Als het inkomen wijzigt door een aanpassing van het dienstverband of de mate van arbeidsongeschiktheid, stellen we de hoogte van de uitkering opnieuw vast op basis van de actuele gegevens. Dit kan een verhoging of een verlaging tot gevolg hebben. Als de wijziging van het inkomen wordt veroorzaakt door wisselende inkomsten als gevolg van variabele inkomenselementen, dan wordt de hoogte van de uitkering aangepast.
Na het afsluiten van een AOV betaal je eenmalig € 40 distributiekosten. Verzekeraars zijn wettelijk verplicht om deze distributiekosten apart in rekening te brengen. We moeten transparant zijn over onze kosten en dienstverlening. Zo mogen kosten voor advies en distributie niet meer in de premie worden opgenomen, maar moeten deze apart in rekening worden gebracht. Bij Loyalis is er geen sprake van advisering, wij rekenen alleen kosten voor de totstandkoming van de verzekering. Nadat je de verzekering hebt afgesloten en je verzekeringspolis hebt ontvangen, incasseren wij hiervoor eenmalig een bedrag van € 40,- .
Je betaalt deze kosten als je de verzekering via een semi-collectief contract van je werkgever afsluit of als je zelf individueel de verzekering afsluit. Heeft jouw werkgever een collectief contract en besluit je op eigen initiatief de dekking uit te breiden? Ook dan sluit je individueel een nieuwe verzekering af waarbij jij als verzekeringsnemer distributiekosten betaalt. Bij een collectieve verzekering via de werkgever hoef je geen distributiekosten te betalen.
Loyalis vergelijkingskaart voor transparantie
De vergelijkingskaart vervangt per 1 oktober 2023 het dienstverleningsdocument. Met een vergelijkingskaart kun je onze diensten en kosten eenvoudig vergelijken. Het geeft voorafgaand aan de aanvraag inzicht in wie wij zijn en wat jij als klant van ons mag verwachten. Ook leggen we hierin uit welke kosten we in rekening brengen.
Vergelijkingskaart
Pensioen 1-2-3: je pensioen in één oogopslag
Alle pensioenfondsen en -verzekeraars bieden een Pensioen 1-2-3. Dit overzicht is voor iedereen die is verzekerd van een arbeidsongeschiktheidspensioen.
Wat staat er in Pensioen 1-2-3?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een andere baan krijgt? Wat krijg je als je arbeidsongeschikt wordt? Jouw Pensioen 1-2-3 geeft je inzicht in je eigen regeling en maakt een vergelijking met andere regelingen een stuk makkelijker. Pensioen 1-2-3 geeft antwoord op vragen als:
Pensioen 1-2-3 bestaat uit 3 lagen:
Laag 1: hier lees je kort en bondig de belangrijkste informatie over je pensioenregeling.
Laag 2: hier staat meer uitleg over alle onderwerpen die in laag 1 aan bod komen.
Laag 3: hier vind je documenten zoals je pensioenreglement en ons kostenoverzicht.
Er staan geen bedragen over je opgebouwde pensioen op Pensioen 1-2-3. Die staan op je Uniform Pensioenoverzicht (UPO) dat je elk jaar van ons ontvangt.
Pensioen 1-2-3 (laag 1) ontvang je binnen 3 maanden nadat je bent verzekerd onder een WIA Aanvullingsverzekering (Dekking Excedent en WGA Hiaat) als deze onder de Pensioenwet valt. Je complete Pensioen 1-2-3 vind je ook in MijnLoyalis.
Pensioen 1-2-3 is ontwikkeld door de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars.
Kennis- en ervaringstoets
Als je een product (verzekering) wilt afsluiten waarover wij je geen advies geven, dan noemen we dat een 'execution only'-product. Je kunt dan vooraf eerst de kennis- en ervaringstoets doen. Aan de hand van deze toets kunnen we beoordelen of het verstandig is voor jou om het product zonder advies af te sluiten. Deze toets vul je vooraf in. Zo ben je je voor de aankoop bewust van de risico’s en bekend met de eigenschappen van het product. De toets bevat een aantal vragen, vergelijkbaar met een adviesgesprek waarin de persoonlijke financiële situatie en eigenschappen en risico’s van een product/verzekering worden besproken. Zonder de kennis- en ervaringstoets nemen we de aanvraag van het product niet in behandeling.
Vaak is één telefoontje met onze klantenservice genoeg om je ontevredenheid weg te nemen. Onze medewerkers helpen je graag om het probleem op te lossen. Kom je er niet uit? Dan kun je een klacht indienen. We hanteren elke melding met het woord 'klacht' erin als een klacht. We proberen het probleem zo goed en snel mogelijk voor je op te lossen.
Hoe dien ik een klacht in?
Je kunt bij ons een klacht indienen op verschillende manieren, bij voorkeur via het digitale klachtenformulier of per post.
Meld je klacht online
Heb je een klacht? Vul dan het digitale klachtenformulier in. Na ontvangst van je klacht ontvang je binnen 10 werkdagen een inhoudelijke reactie van ons.
Stuur een brief
Je kunt je klacht ook per post naar ons sturen. Vermeld in je brief duidelijk dat het om een klacht gaat. Vermeld daarnaast je naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres en contract-/polisnummer. Stuur je klachtenbrief naar dit adres:
Loyalis klachtenservice
Postbus 4881
6401 JR Heerlen
Bel met onze klantenservice
Heb je een klacht dan kun je natuurlijk ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Dit kan op werkdagen van 8.00 tot 17.30 uur op telefoonnummer 045 645 91 90 (lokaal tarief). We helpen je graag verder.
Gebruik bij voorkeur het digitale klachtenformulier. Dat voorkomt eventuele wachttijden aan de telefoon.
Wanneer krijg je antwoord?
Wil je aanvullende informatie met ons delen?
Wil je, nadat je jouw klacht hebt ingediend bij ons, aanvullende informatie sturen om je klacht duidelijker te maken? Je kunt de aanvullende informatie rechtstreeks naar de klachtbehandelaar sturen.
Niet tevreden over onze oplossing?
We vinden het belangrijk dat je het gevoel hebt, dat we jouw klacht goed hebben opgepakt. Ben je niet tevreden over de oplossing die we voorstellen? Dan kun je jouw klacht ook voorleggen aan een onafhankelijke partij. We verlenen volledige medewerking aan een oplossing via een externe klachteninstantie of rechter.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
Ben je niet tevreden met ons definitieve standpunt of de oplossing? Dan kun je jouw klacht binnen 3 maanden voorleggen aan het KiFiD.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Het KiFiD behandelt geen klachten van bedrijven. Heb je als bedrijf een klacht over de dienstverlening van Loyalis? Dan kun je deze voorleggen aan de rechter.
Tuchtraad Financiële Dienstverlening
De Tuchtraad houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Naar de Tuchtraad? In het algemeen kun je niet zelf rechtstreeks bij de Tuchtraad klagen. Het Kifid zorgt voor de doorgeleiding van tuchtklachten naar de Tuchtraad. Meer over de Tuchtraad lees je hier.
Ombudsman Pensioenen
Als deelnemer kun je ons antwoord laten toetsen door de Ombudsman Pensioenen. Dit is een onafhankelijke instelling. De Ombudsman Pensioenen is er voor klachten en geschillen over de uitvoering van het pensioenreglement van een verzekeraar. Het voorleggen en behandelen van klachten is gratis.
De rechter
Wil je geen gebruik maken van de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de Ombudsman Pensioenen of KiFiD? Dan kun je het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter. Voor bedrijven is dit de enige weg.
Handige links:
Kwaliteit & transparantie voorop
Onze dienstverlening bouwen wij op vertrouwen, veiligheid, kwaliteit en handigheid. Transparantie en duidelijke communicatie vinden we hierbij belangrijk. We streven naar een service van hoge kwaliteit tegen een eerlijke, goede prijs. Hierbij verliezen we de klantwens nooit uit het oog. Bij Loyalis is kwaliteitscontrole een vanzelfsprekendheid.
Veilig afsluiten
Om je als consument beter te beschermen bij de aanvraag van financiële producten, heeft de overheid maatregelen genomen. Die moeten voorkomen dat iemand een verzekering afsluit waar hij niets aan heeft. De dienstverleningsdocumenten geven je direct inzicht. Je vindt ze terug bij de veelgestelde vragen en antwoorden op deze pagina.
Wij zijn een verzekeringsmaatschappij waar je direct een verzekering kunt afsluiten. Wij geven je graag uitleg over onze producten, maar adviseren je niet bij je keuze. Jij beslist immers zelf of een product (of dienst) bij je past.
Een gemachtigde kan een (natuurlijk) persoon zijn, maar ook een organisatie of financieel advieskantoor. Met een machtingsformulier* kun je iemand anders toestemming geven om namens jou met ons contact te mogen opnemen over je financiële en/of medische gegevens en ook om deze gegevens door ons te laten wijzigen. Selecteer hieronder het formulier dat je nodig hebt:
*Verstuur het machtigingsformulier per post (adres staat op het formulier) of digitaal via onze beveiligde filedrop. Zo zijn je gegevens goed beschermd.
Als je de arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons hebt aangevraagd, bent je direct verzekerd bij arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ongeval. Deze tijdelijke ongevallendekking geldt vanaf het moment waarop we jouw aanvraag ontvangen tot het moment waarop je verzekering echt ingaat. Dat is op de datum die is vermeld op je polis.
Welke voorwaarden gelden hierbij?
Om in aanmerking te komen voor onze uitkering moet in de periode tussen de aanvraag van de verzekering en de datum waarop de verzekering echt ingaat:
De voorlopige ongevallendekking eindigt op de datum:
Heb je recht op een uitkering? We maken je uitkering rond de 25e van de maand over. De betaaldatum verschilt per maand. Zie hieronder. Vaak staat het uitkeringsbedrag al dezelfde dag op je rekening, maar dat hangt af van je bank. Ontvang je de uitkering op een buitenlandse bankrekening? Dan duurt het vaak iets langer voordat het bedrag op jouw rekening staat.
Betaaldata 2025
24 januari | 25 juli | ||
26 februari | 26 augustus | ||
26 maart | 26 september | ||
25 april | 24 oktober | ||
26 mei | 26 november | ||
26 juni | 22 december |
Verzekeren is gebaseerd op vertrouwen van 2 kanten. Wij hebben vertrouwen in onze klanten. Zo vertrouwen we er bijvoorbeeld op dat je ons juist, volledig en op tijd informeert. Toch zijn er ook mensen die dit bewust niet doen. Dat noemen we fraude, en dat is niet alleen slecht voor ons als verzekeraar maar leidt ook tot hogere premies. En je wordt daar als eerlijke klant de dupe van. Voor ons is het daarom heel belangrijk om fraude te voorkomen.
Wat verstaan wij onder fraude?
Onder fraude verstaan wij: 'Het doelbewust benadelen van Loyalis om er zelf financieel beter van te worden of een ander financieel voordeel te bezorgen’. Dat betekent dat de verzekeringnemer of de begunstigde financieel misbruik maakt van een van onze verzekeringsproducten of -diensten.
Fraude voorkomen
Bij ons staat het belang van de klant centraal. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken wij misstanden aan, zodat onze producten voor alle klanten betaalbaar blijven. Daarom nemen we maatregelen om verzekeringsfraude te voorkomen.
Ook het Verbond van Verzekeraars pakt fraude actief aan. Wij hebben het fraudeprotocol van het Verbond van Verzekeraars ondertekend. Zo verplichten we ons ertoe een actief fraudebeleid te voeren. Dat doen we door onze producten fraudebestendig te maken. En door fraude tegen te gaan met gekwalificeerde en betrokken medewerkers.
Wat betekent dit in de praktijk?
Wanneer wij verzekeringsfraude vermoeden doen we daar onderzoek naar. We nemen in dat geval altijd contact op met degene die de verzekering aanvroeg. Wij kunnen de volgende maatregelen nemen als we fraude vaststellen:
Ben je ziek? Allereerst wensen we je veel beterschap. Graag maken we het je makkelijk, want je hebt nu al genoeg aan je hoofd. De werkwijze bij ziekte/uitkeringsaanvraag hangt af van je verzekering en het contract van je werkgever. Hieronder lees je de stappen van ziekmelding tot recht op uitkering.
Ben je (automatisch) collectief verzekerd via je werkgever? Dan geeft je werkgever je ziekmelding aan ons door. Na ontvangst van de ziekmelding, krijg je persoonlijk bericht van ons over het vervolg. Je mag ook zelf je ziekmelding aan ons doorgeven via onderstaand meldingsformulier.
Heb je zelf de verzekering bij ons afgesloten? Dan geef je zelf je ziekmelding aan ons door. Je regelt dit snel via MijnLoyalis of via onderstaand meldingsformulier.
Als je nog niet bent beoordeeld door UWV:
Geef ons uiterlijk 12 maanden na je 1e ziekteverzuimdag je ziekmelding door via dit digitale meldingsformulier. Daarna registreren we je gegevens en informeren je over het vervolg.
Als je door het UWV meer dan 35% arbeidsongeschikt bent bevonden:
Geef ons uiterlijk 24 maanden na je 1e ziektedag je ziekmelding door via dit digitale meldingsformulier inclusief je WIA-beschikking van het UWV en ontslag- of herplaatsingsbesluit door arbeidsongeschiktheid (zie stap 2). Daarna registreren we je gegevens en informeren je over het vervolg.
Als je door het UWV minder dan 35% arbeidsongeschikt bent bevonden:
Geef ons uiterlijk 24 maanden na je 1e ziektedag je ziekmelding door via dit digitale meldingsformulier inclusief je ontslag- of herplaatsingsbesluit door arbeidsongeschiktheid (zie stap 2). Daarna registreren we je gegevens en informeren je over het vervolg. Je ontvangt geen WIA-uitkering, maar hebt mogelijk wel recht op een percentage van het verschil tussen je verzekerd inkomen en het inkomen dat je verdient in je aangepaste of herplaatste functie, verminderd met een mogelijke vergoeding uit je cao. (Hoe hoog dit percentage is staat op je polis.) Als je nieuwe inkomen lager is dan de verdiencapaciteit die UWV heeft vastgesteld, dan gaan wij uit van het hogere inkomen dat UWV heeft vastgesteld. Voorwaarde voor de uitkering is dat je in je aangepaste contract minimaal 65% van je verwachte verzekerde jaarinkomen verdient en dat je inkomensverlies onvrijwillig en niet jouw schuld is.
Na je uitkeringsaanvraag controleren we of je de benodigde gegevens en documenten hebt meegestuurd. Als alles compleet is, kunnen we je recht op uitkering beoordelen. Ontbreken er gegevens, dan nemen we contact met je op om je aanvraag compleet te maken. We vermelden hier per situatie welke documenten we van jou nodig hebben:
Ben je volledig (80-100%) arbeidsongeschikt?
Ben je gedeeltelijk (0-35% of 35-80%) arbeidsongeschikt?
Ben je 35-80% arbeidsongeschikt én is je dienstverband beëindigd en ontvang je geen inkomen uit arbeid? Stuur ons dan ook:
*Bekijk hier voorbeeld-documenten:
Arbeidsdeskundig rapport - voorbeeld
Toekenningsbeslissing WIA-uitkering bij 0-35% arbeidsongeschiktheid - voorbeeld
Toekenningsbeslissing WIA-uitkering bij 35-100% arbeidsongeschiktheid - voorbeeld
Definitieve vaststelling van je WIA-uitkering - voorbeeld
Inschrijfbewijs bij UWV werkbedrijf - voorbeeld
Wijzigingsbeslissing van loongerelateerde WGA-uitkering naar WGA-vervolguitkering - voorbeeld
Beslissing arbeidsongeschiktheidspensioen (AOP) - voorbeeld
Is er sprake van een ongeval veroorzaakt door een derde? Als je bij je ziekmelding aangeeft dat de oorzaak van je ziekte komt door een ongeval, veroorzaakt door een derde, dan schakelen we de hulp in van onze juridische partner BSA. Je ontvangt dan een BSA-formulier voor meer informatie. BSA bekijkt je situatie en informeert en adviseert ons daarover. Kijk op www.bsabv.nl of in je polisvoorwaarden.
Alles compleet? Dan gaan we beoordelen we of je recht hebt op een Loyalis AOV-uitkering (pas na ontslag). Je ontvangt van ons een gemotiveerde beslissing over je uitkeringsaanvraag.
Kom je in aanmerking voor onze AOV-uitkering? Dan berekenen we de hoogte van je uitkering en bepalen we de datum waarop die ingaat. We informeren je over het moment waarop je de eerste betaling kunt verwachten. Periodiek beoordelen we of je recht op een uitkering gelijk blijft. Soms vragen we hiervoor actuele aanvullende gegevens bij je op.
Val je onder de Cao Ziekenhuizen en ben je ziek of arbeidsongeschikt? Dan wensen we je allereerst veel beterschap. Als je via je werkgever bent verzekerd bij arbeidsongeschiktheid met onze AOV Ziekenhuizen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor onze aanvullende uitkering. Wat hiervoor de stappen zijn, lees je in het kort hieronder en uitgebreider in deze brochure.
Uitkering aanvragen in 3 stappen:
1. Ziekmelding doen
Je uitkeringsaanvraag start met het doen van een ziekmelding bij Loyalis. Dit regelt je werkgever voor jou en hoef je niet zelf te doen.
2. Gegevens en documenten aanleveren
Na ontvangst van je ziekmelding, informeren we jou persoonlijk over de vervolgstappen en vragen we je een aantal gegevens en documenten aan te leveren, zoals:
3. Beoordeling recht op uitkering
Als we alle benodigde gegevens en documenten van je hebben ontvangen, gaan we aan de slag met het beoordelen van je recht op uitkering. Als je in aanmerking komt voor onze uitkering, laten we jou weten wanneer je de uitkering ontvangt en hoe hoog het uitkeringsbedrag is. Periodiek beoordelen we of je recht op uitkering gelijk blijft. Soms vragen we dan actuele aanvullende gegevens bij je op.
Werkte je in de sector Onderwijs binnen PO, VO of HBO? Dan heb je bij werkloosheid mogelijk recht op een bovenwettelijke Aansluitende Uitkering (ASU).Word je tijdens de looptijd van deze bovenwettelijke uitkering ziek en uiteindelijk arbeidsongeschiktheid? Dan heb je geen recht op een wettelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA). De ASU-verzekering van Loyalis vult - in geval van arbeidsongeschiktheid tijdens de bovenwettelijke ASU - je inkomen aan. Je ex-werkgever heeft deze verzekering collectief afgesloten voor jou en je collega’s en betaalt hiervoor de premie. Je behoudt door onze ASU-verzekering bij arbeidsongeschiktheid langdurig een stabiel inkomen. Als medewerker kun je onze ASU-verzekering niet zelf afsluiten. Het betreft namelijk een cao-regeling binnen jouw sector.
Wil je een ASU-uitkering aanvragen?
Vraag eerst na of de ASU-verzekering collectief voor je is geregeld via de cao van je (ex-)werkgever. Zo ja, dan kun je de ASU-uitkeringsaanvraag starten door (op de 1e ziektedag) je ziekmelding door te geven aan de Helpdesk WWplus. Hier kun je ook je herstel melden.
Word je, uiterlijk 2 maanden voordat de ASU-uitkering stopt, ziek?
Meld je in dat geval ziek bij Loyalis. Dit kun je doen door ons een bericht te sturen per e-mail o.v.v. 'Beroep doen op ASU-verzekering'. Vermeld in je bericht je naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en burgerservicenummer (bsn).
Andere vragen over de collectieve ASU-verzekering van je werkgever? Neem contact op met je (ex-)werkgever of onze klantenservice.
Heb je onze arbeidsongeschiktheidsverzekering en ben je meer dan 2 jaar ziek? Dan kun je recht hebben op onze aanvullende uitkering. Na 2 jaar ziekteverzuim, word je meestal herplaatst of ontslagen op grond van (gedeeltelijke of volledige) arbeidsongeschiktheid. Ook als je in die situatie een WIA-uitkering van UWV en mogelijk ook arbeidsongeschiktheidspensioen ontvangt, kan je inkomen drastisch dalen. Deze uitkeringen van de overheid en het pensioenfonds zijn namelijk, in de meeste gevallen, tijdelijk en ontoereikend. Dankzij onze arbeidsongeschiktheidsverzekering ontvangt je bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid (35-80%) een inkomensaanvulling tot minimaal 70% van je verzekerd inkomen. Ben je ook verzekerd bij volledige arbeidsongeschiktheid (80-100%), dan ontvang je ook nog een aanvulling van 10% van je verzekerd inkomen. Lees meer over onze dekkingen op de AOV-pagina van je werkgever (kijk bij de vragen en antwoorden).
Ben je weer beter? Dat is fijn! Laat het ons weten. Dit kan op 2 manieren:
Ben je automatisch collectief verzekerd via je werkgever?
Dan geeft (meestal) je werkgever je herstel aan ons door. Dit hoef je dan niet zelf te doen, maar mag wel. Dit doe je via dit online meldingsformulier. Wil je weten of je al bij ons bent beter gemeld? Vraag het na bij je eigen werkgever of neem contact op met onze klantenservice.
Je wilt een overlijden aan ons doorgeven. Allereerst wensen we je veel sterkte toe met dit verlies. Je kunt een overlijden alleen schriftelijk aan ons doorgeven per post naar:
Loyalis
Antwoordnummer 4041
6400 VC Heerlen
Ook kun je een overlijden aan ons doorgeven per e-mail: aov@loyalis.nl.
Vermeld in je bericht of de overleden persoon alleen bij ons is verzekerd of ook uitkering ontvangt. Een schriftelijk overlijdensbericht is voldoende. We hebben geen andere gegevens of documenten nodig. Als de verzekering (of uitkering) is stopgezet, ontvang je van ons een bevestigingsbericht.
Heb je bij ons een verzekering afgesloten en heb je een Loyalis klantnummer? Dan krijg je toegang tot MijnLoyalis, je persoonlijke online omgeving. Hier vind je je verzekeringsgegevens overzichtelijk op 1 plek. Ook kun je er zelf je gegevens wijzigen, toevoegen en nog meer. Handig én veilig!
Na activatie van je account kun je in MijnLoyalis makkelijk veel zaken zelf regelen, zoals:
Alles over MijnLoyalis en het activeren van je account lees je op loyalis.nl/gemak.
Log in op MijnLoyalis en ga naar je persoonlijke gegevens. Hier kun je je e-mailadres wijzigen.
Je kunt in MijnLoyalis of via dit formulier* een machtiging afgeven (of intrekken). Loyalis kan met jouw toestemming (machtiging) wijzigingen, adresgegevens en informatie over je dienstverband automatisch ontvangen van je pensioenfonds (alleen ABP). Dat is wel zo makkelijk, want zonder een machtiging moet je zelf dit soort wijzigingen aan ons doorgeven.
*Verstuur het machtigingsformulier per post (adres staat op het formulier) of digitaal via onze beveiligde filedrop. Zo zijn je gegevens goed beschermd.
Alle pensioenfondsen en -verzekeraars bieden een Pensioen 1-2-3. Dit overzicht is voor iedereen die is verzekerd van een arbeidsongeschiktheidspensioen. Geldt voor jou het Pensioen 1-2-3? Dan zie je dit overzicht terug in MijnLoyalis.
Wat staat er in Pensioen 1-2-3?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een andere baan krijgt? Wat krijg je als je arbeidsongeschikt wordt? Jouw Pensioen 1-2-3 geeft je inzicht in je eigen regeling en maakt een vergelijking met andere regelingen een stuk makkelijker. Pensioen 1-2-3 geeft antwoord op vragen als:
Pensioen 1-2-3 bestaat uit 3 lagen:
Laag 1: hier lees je kort en bondig de belangrijkste informatie over je pensioenregeling.
Laag 2: hier staat meer uitleg over alle onderwerpen die in laag 1 aan bod komen.
Laag 3: hier vind je documenten zoals je pensioenreglement en ons kostenoverzicht.
Er staan geen bedragen over je opgebouwde pensioen op Pensioen 1-2-3. Die staan op je Uniform Pensioenoverzicht (UPO) dat je elk jaar van ons ontvangt.
Pensioen 1-2-3 (laag 1) ontvang je binnen 3 maanden nadat je bent verzekerd onder een WIA Aanvullingsverzekering (Dekking Excedent en WGA Hiaat) als deze onder de Pensioenwet valt. Je complete Pensioen 1-2-3 staat in MijnLoyalis.
Pensioen 1-2-3 is ontwikkeld door de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars.
Kijk bij de andere vragen en antwoorden over MijnLoyalis.