Veelgestelde vragen

Beleggingsverzekering

1. Ik heb meerdere beleggingsverzekeringen bij Loyalis. Maar ik krijg niet voor al deze verzekeringen een brief. Hoe kan dat?

Volgens de wet moeten wij alleen klanten met een lijfrentebeleggingsverzekering ‘activeren’. Deze klanten krijgen een brief. De wet noemt dit de ‘pensioengebonden beleggingsverzekeringen’. U krijgt dus alleen een brief als u een van de volgende lijfrentebeleggingsverzekeringen hebt:

Betaalde u op 1 januari 2013 geen premie meer voor uw lijfrentebeleggingsverzekering? En was de verwachte eindwaarde minder dan €40.000? Dan hebben wij geen wettelijke verplichting om u een brief te sturen. Maar misschien hebt u toch vragen over uw verzekering. Neemt u dan gerust contact op met onze Klantenservice, telefoonnummer 045 - 579 18 04.

2. Ik heb een brief gekregen over mijn beleggingsverzekering. Mijn partner heeft ook een beleggingsverzekering maar heeft geen brief gekregen. Hoe kan dat?

Uw partner heeft dan geen lijfrentebeleggingsverzekering. Voor zijn/haar verzekering hebben wij geen wettelijke activeringsplicht. Zie ook vraag 1.

3. Ik heb meer dan één brief gekregen. Deze brieven zijn niet hetzelfde. Hoe kan dat?

  • Hebt u een lijfrentebeleggingsverzekering met een verwachte eindwaarde van minimaal €25.000? Of betaalt u hiervoor jaarlijks meer dan €1.000 premie? Dan krijgt u een brief, een antwoordformulier en een wijzigingsformulier. Hiermee geeft u aan of u uw verzekering ongewijzigd wilt voortzetten, aanpassen of beëindigen.

    Wij zijn wettelijk verplicht om u deze brief te sturen en vervolgens te bellen om u een bewuste keuze te laten maken. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) verplicht ons om uw keuze te registreren en controleert dit ook. Zie ook vraag 1.

  • Hebt u een lijfrentebeleggingsverzekering met een verwachte eindwaarde van minder dan €25.000? Of betaalt u hiervoor jaarlijks minder dan €1.000 premie? Dan krijgt u een brief en een wijzigingsformulier. Hiermee geeft u aan of u uw verzekering ongewijzigd wilt voortzetten, aanpassen of beëindigen.

    Wij zijn wettelijk verplicht om u met deze brief te informeren over alle mogelijke wijzigingen en de gevolgen ervan. Maar de AFM (Autoriteit Financiële Markten) verplicht ons niet om uw keuze te registreren. Zie ook vraag 1.

4. Ik heb een lijfrentebeleggingsverzekering maar ik heb geen brief gekregen. Hoe kan dat?

Dat is het geval als de verwachte eindwaarde minder dan €40.000 is en als u geen premie meer betaalt. Het is wel raadzaam om uw verzekering tegen het licht te houden en te bekijken of de verzekering nog wel aan uw verwachtingen voldoet.  Wilt u meer informatie of advies? Bel dan onze Klantenservice op 045 - 579 18 04.

5. In de bijlage bij de brief staat dat ik gebeld word door Loyalis. Waarom doen jullie dat?

Wij bellen u alleen als u een lijfrentebeleggingsverzekering hebt met een verwachte eindwaarde van minimaal €25.000. Of als u hiervoor jaarlijks meer dan €1.000 premie betaalt.

Wij zijn wettelijk verplicht om u deze brief te sturen en vervolgens te bellen om u een bewuste keuze te laten maken. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) verplicht ons om uw keuze te registreren en controleert dit ook. Zie ook vraag 1 en 3.

6. Waar gaat dat telefoongesprek over?

Wij bellen u om te vragen of u de brief hebt ontvangen en begrepen. Wij vragen ook of u al een keuze hebt gemaakt om uw verzekering ongewijzigd voort te zetten,  aan te passen of te beëindigen. Ook beantwoorden wij uw vragen over uw verzekering. Als u dat wilt, kan een van onze adviseurs u daarna terugbellen om u te helpen met uw keuze.

7. Ik zie verschil tussen de bedragen in mijn brief en de bedragen op mijn jaarlijkse waardeoverzicht.

Dat kan. Op uw waardeoverzicht staan de bedragen die gelden op 31 december 2015. In de brief staan de bedragen van half januari  2016. Eventuele wijzigingen na half januari 2016 zijn niet verwerkt.se waardeoverzicht.

8. Mijn verzekering heeft een vaste (eindwaarde)garantie. Dan heb ik toch geen beleggingsverzekering?

Uw eindkapitaal is gegarandeerd op de einddatum. Maar het gaat wel om een beleggingsverzekering, omdat uw premie-inleg wordt belegd op de beurs. Daarom kan de tussentijdse waarde schommelen. Dat heeft voor u alleen gevolgen als u de (looptijd van de) verzekering tussentijds wijzigt of als u de verzekering afkoopt. Dan krijgt u niet het garantiekapitaal.

Hebt u een verzekering met restitutie afgesloten? En overlijdt u? Dan krijgen uw nabestaanden 90% of 110% van de waarde van de verzekering op het moment van overlijden. Ook dan vervalt het garantiekapitaal.

9. De kosten van mijn verzekering zijn erg hoog. Heb ik een woekerpolis?

Nee. Al onze verzekeringen  zijn in 2012 / 2013 getoetst aan de normen voor woekerpolissen. Over het resultaat van deze toets en de eventuele compensatie hebben wij de betreffende klanten geïnformeerd.

10. Ik wil nu nog geen keuze maken over mijn verzekering. Tot wanneer heb ik de tijd?

Het is belangrijk dat u niet lang wacht. Misschien voldoet uw verzekering niet meer  aan uw verwachtingen. Of misschien is het verwachte eindkapitaal lager dan uw doelkapitaal. Dan is het raadzaam om snel in actie te komen en uw verzekering aan te passen. Wij helpen u daar graag bij en zijn bereikbaar  op 045 - 579 18 04.

11. Moet ik mijn verzekering nu al aanpassen aan mijn AOW-leeftijd?

Nee, u hoeft de looptijd van uw verzekering nu nog niet te verlengen. Dat kan ook op de einddatum, als uw verzekering afloopt. Misschien verandert er in de tussentijd iets in uw persoonlijke situatie of in de wet. Als u uw keuze uitstelt, kunt u daar nog rekening mee houden.

Let op! Hebt u een Koopsomplan Eindwaarde of een Compensatieplan Eindwaarde? En past u uw verzekering tussentijds aan uw AOW-leeftijd aan? Dan vervalt uw garantie op de einddatum. De nieuwe garantie valt meestal lager uit. U kunt dus beter wachten tot de einddatum van uw verzekering.

12. Ik wil restitutie bij overlijden (90% of 110%) meeverzekeren. Wat betekent dat?

Uw nabestaanden krijgen dan 90% of 110% van de waarde die uw verzekering heeft als u overlijdt. Daarmee moeten zij een nabestaandenlijfrente kopen. Voor het meeverzekeren van dit overlijdensrisico betaalt u een geringe premie. Dit bedrag wordt van uw beleggingstegoed afgetrokken. Daardoor krijgt u een iets lager kapitaal op de einddatum.

13. Kan ik daar een offerte voor ontvangen?

Nee, maar u kunt uw verzekering wel wijzigen zodat u het overlijdensrisico meeverzekert. Gebruik hiervoor het wijzigingsformulier dat u bij de brief hebt ontvangen.

14. Mijn verzekering keert binnen nu en een jaar uit. Heeft het nog zin om mijn verzekering aan te passen ?

Waarschijnlijk niet. Een eventuele extra storting levert dan meestal niet veel meer op. Uiterlijk 3 maanden voor de einddatum krijgt u van ons bericht. Dan kunt u kiezen of u de einddatum verplaatst naar een later tijdstip. U kunt er ook voor kiezen om vanaf de einddatum een uitkering te ontvangen.